Модуль 8

Цей модуль допоміг мені обдумати, що означає «оцінювання, зосереджене на потребах учнів», а саме
  • Яким чином створення системи оцінювання допоможе мені покращити навчальний процес?
  • Як залучення учнів до процесу оцінювання змінює їх ставлення до навчання та допоможе досягненню поставлених навчальних цілей? 

Модуль відкрив для мене нове поняття "оцінювання зосереджене на потребах учнів".




Воно включає в себе:
  • оцінювання учнів на кожному етапі проекту; 
  • оцінювання всіх умінь і навичок, які заявлені у навчальних цілях;
  • оцінювання умінь і навичок 21 століття, які передбачається формувати у даному проекті; для визначення розуміння учнями теми та її зв'язків з іншими темами курсу передбачено проводити підсумкове оцінювання.
Сьогодні я створила форму оцінювання учнівської презентації, а також загальну таблицю оцінювання роботи учнів, які працювали над проектом.

Оцінювання не обов'язково повинне виражатися у вигляді певної кількості балів, оцінка учня може бути вербальною, але оцінка обов'язково повинна бути стимулюючою та заохочуючою навіть тоді, коли вона виражена невисоким балом!


Я усвідомила, що форми оцінювання мають критерії, що тісно пов’язані з цілями, та дескриптори, що описують рівні сформованості навичок та рівні засвоєння знань, які відображаються в кінцевому продукті проекту, що розробляється учнями.
Оцінювання завжди було одним із найскладніших питань і в науці, і в шкільній практиці. Особливої гостроти проблема набула в останні роки. Пов’язано це, з однієї сторони, з упровадженням компетентнісного підходу, переорієнтацією процесу навчання на формування особистості, здатної, спираючись на власні здібності й нахили, застосовувати набуті знання на практиці, самостійно обрати індивідуальну траєкторію розвитку, з іншої – у зв’язку зі зверненням до активних та інтерактивних технологій.
Оскільки «пасивне» навчання для виконання нових завдань малопридатне, тому і не дуже сприяє цьому «традиційне» оцінювання. Насамперед тому, що увага вчителя зосереджена на оцінюванні предметних навчальних досягнень (на це навіть вказує назва відповідного нормативного документа «Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»). Немає чіткої відповіді на запитання про форми та методику оцінювання в умовах інтерактивного навчання.
Учитель має усвідомити сьогодні: він має оцінювати не лише рівень опанування предметним матеріалом (до поняття навченості входить також сформованість загальнонавчальних умінь, у тому числі й рефлексивно-оцінювальних) бо саме від здатності учня самостійно оцінювати діяльність залежить успіх формування життєвих компетентностей, розвиток особистості.
Сучасному вчителю у сучасній школі важливо порівнювати виявлені досягнення учня не тільки з нормою (визначеними критеріями), а й з його попередніми невдачами чи успіхами. Не можна перевірити знання учнів, якщо не зрозуміло, які якості знань повинні бути сформовані в результаті навчання. Сутність цієї проблеми полягає у правильному оцінюванні навчальної діяльності учнів на кожному з етапів уроку тому у ході підготовки слід знайомити учнів із видами оцінювання, як-от: словесне, самооцінка, взаємооцінка тощо.
Важливо донести до свідомості учнів, що наявна сьогодні освітня система, на жаль, не має чітких критеріїв оцінювання цих знань, умінь і навичок. Однак без їх сформованості досягти життєвого успіху неможливо. Тому ми розробляємо її самі, додаючи до звичайної оцінки інші форми, які дають змогу відстежувати прогрес у навчанні й набуття важливими для життєвого успіху компетентностями. І тут ключову роль починає відігравати здатність учня до самооцінювання.
З точки зору сучасних підходів до розуміння сутності навчального процесу, в ньому беруть участь два суб’єкти: учень і вчитель. І лише учитель-суб’єкт здатний сформувати такого ж суб’єкта-учня. А для цього він повинен наділити власну діяльність особистісними смислами.

Немає коментарів:

Дописати коментар